سامانه تایید اسناد کنسولی( سامانه میخک)

لینک سامانه تایید اسناد کنسولی( سامانه میخک)  www.mikhak.mfa.gov.ir 

اطلاعیه سامانه میخک بخش کنسولی

با سلام و آرزوی سلامتی

ضمن اعلام اینکه بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اداری هر هفته (دوشنبه تا جمعه) از ساعت 9 صبح لغایت 12 بصورت حضوری و از ساعت 14 لغایت 16 از طریق پاسخگویی به تماسهای تلفنی در خدمت هموطنان ایرانی مقیم ایتالیا می باشد، توضیحاتی در مورد سامانه میخک و ارایه کلیه خدمات کنسولی در حوزه های مختلف از طریق آن سامانه ارایه می گردد.

شماره تلفنهای سفارت برای تماسهای مرتبط با بخش کنسولی (از ساعت 14:30 لغایت 16:30) به شرح زیر است:

0686214478 - 0686328486 - 0686328493 -  0686328487- 0686328486

 

پاسخ به سوالات کنسولی:  iranconsulate.rom@mfa.gov.ir         

سایت اینترنتی سفارت: italy.mfa.gov.ir

کانال تلگرام: t.me/EmbassyInRome

حساب توئیتر و اینستاگرام: iraninitaly@

 

سامانه میخک  https://mikhak.mfa.gov.ir/form/landing.xhtml

سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) بستری برای ارایه کلیه خدمات کنسولی به هموطنان در حوزه های گوناگون شامل امور گذرنامه، امور سجلی، امور حمایتهای کنسولی و قضایی، تنظیم وکالتنامه، تایید اسناد و ... می باشد که مراحل آن با تشکیل پرونده الکترونیک (پروفایل) آغاز و با تکمیل فرمهای خدمات مورد نظر و بارگذاری (آپلود) تصویر اسناد مربوطه و ارسال آن به بخش کنسولی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور (چون ایتالیا)، انجام می گیرد.

بنا بر ملاحظات امنیتی و رعایت حقوق مرتبط با حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی مراجعین، بازخورد، اطلاع رسانی و انعکاس نتایج درخواست فقط از طریق ارسال خودکار رایانامه (ایمیل) به ذینفع انجام شده و از این رو با ارسال درخواست تکمیل شده، هیچگونه اطلاعات و سوابقی در سامانه باقی نمانده و هر گونه درخواست برای اصلاح و یا تکمیل اطلاعات صرفا از طریق مراجعه به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا امکانپذیر می باشد.

 

تائید اسناد

استفاده از اسناد رسمی صادره از سوی مقامات رسمی یک کشور (ایران) در کشور دیگر (ایتالیا)، نیازمند تایید صحت آن از سوی بخشهای کنسولی سفارت ایران یا ایران و ایتالیا است و در این راستا هموطنان باید قبل از ارایه و استفاده از اسناد مختلف تحصیلی، درمانی، تجاری، مالی و ... صادره از سوی مراکز رسمی کشورمان در محل کشور اقامت (ایتالیا) و یا بالعکس، اقدام به تایید این اسناد در وزارت امور خارجه یا بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا بنمایند.

از این رو هموطنان می توانند با استفاده از خدمات بخش تایید اسناد سامانه میخک و تکمیل پرسشنامه ها، بارگذاری اسناد مورد نیاز و ارسال آن به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و نیز مراجعه حضوری (با در دست داشتن کد رهگیری دریافتی از طریق رایانامه) اسناد خود را جهت ارایه به کشور دیگر (چون ایتالیا) معتبر نمایند.

 

امور گذرنامه

گذرنامه مهمترین مدرک هویتی (شناسایی) رسمی است که دولتها برای شهروندانشان صادر کرده و به آنها اجازه می دهند تا جهت سفر به کشورهای دیگر استفاده نمایند. گذرنامه معرف هویت و تضمین کننده امنیت و حقوق شهروندان یک کشور در قلمرو کشورهای دیگر است.

بر اساس قوانین جاری ایران، صدور گذرنامه جهت ایرانیان مقیم خارج از کشور (چون ایتالیا) بر عهده وزارت امور خارجه است که این کار توسط بخشهای کنسولی سفارتهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور (چون ایتالیا) انجام می پذیرد.

درخواست و صدور گذرنامه، مبتنی بر یکی از دلایل زیر می باشد:

  • پایان اعتبار گذرنامه (افرادی که از اعتبار گذرنامه آنها 6 ماه و یا کمتر باقی مانده است)،
  • پر شدن صفحات گذرنامه،
  • تغییر نام و نام خانوادگی و یا تاریخ تولد دارندگان گذرنامه به استناد شناسنامه ایرانی،
  • تغییر محل اقامت شهروندان مقیم خارج از کشور (چون ایتالیا) در گذرنامه،

متقاضیان دریافت گذرنامه می بایست پس از تشکیل پرونده الکترونیک (پروفایل)، تکمیل فرم درخواست گذرنامه و بارگذاری تصویر اسناد مورد نیاز، ارسال آن به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و نیز مراجعه حضوری (با در دست داشتن کد رهگیری دریافتی از طریق رایانامه) مراحل صدور و تحویل مدارک (به شرح ذیل) را انجام داده و گذرنامه خود را دریافت می کنند.

مدارک مورد نیاز جهت صدور گذرنامه:

اصل شناسامه

- اصل کارت ملی

- یک قطعه 3*4{تمام رخ- پشت زمینه سفید، برای خانم ها با حجاب اسلامی (روسری)  بدون شال و کلاه}

- اصل گذرنامه سابق(موجود)

- ارائه رسید بانکی وجه صدور گذرنامه 

 

امور سجلات

انجام کلیه امور ذیل به استناد ماده 1001 قانون مدنی و مواد 12، 22، 13، 31 و 43 قانون ثبت احوال و بند (و) ماده 5 کنوانسیون وین در امور کنسولی و نیز بند 6 ماده 2 قانون وظایف وزارت امور خارجه، به عهده سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران (وزارت امور خارجه اداره سجلات و احوال شخصیه) می باشد.

مختصری از اموری که به عهده اداره سجلات و احوال شخصیه است و در سامانه میخک قرار دارد به شرح زیر می باشد:

  • ثبت ولادت و صدور شناسنامه،
  • ثبت و صدور سند ازدواج و پروانه زناشویی،
  • ثبت و صدور سند طلاق،
  • ترجمه و تایید گواهی فوت،

متقاضیان دریافت این خدمات می بایست پس از تشکیل پرونده الکترونیک (پروفایل)، تکمیل پرسشنامه درخواست و بارگذاری تصاویر اسناد مورد نیاز و ارسال آن به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، با مراجعه حضوری (با در دست داشتن کد رهگیری دریافتی از طریق رایانامه) مراحل درخواست را انجام و خدمت مورد نظر خود را دریافت نمایند.

 

امور تحصیلی (دانشجویی/ دانش آموزی)

تمامی دانشجویان به منظور برخورداری از تسهیلات دانشجویی و نیز سایر شهروندان ایرانی که مدارک و گواهی های تحصیلی و آموزشی خارجی آنها برای ارایه به مقامات صلاحیت دار داخل کشور نیاز به تایید سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور (چون در ایتالیا) را دارند، باید ابتدا در سامانه میخک پرونده تحصیلی آموزشی تشکیل دهند، سپس نسبت به بارگذاری مدارک و گواهی های درخواستی در سامانه در بخش تایید مدارک تحصیلی آموزشی اقدام نمایند.

مدارک و گواهی های آموزشی و تحصیلی اعم از دانش آموزی، دانشجویی، دانش آموختگی شهروندان ایرانی (شامل: هر گونه مدرک یا گواهی مبنی بر ثبت نام در مدارس خارجی، دوره تحصیلی، آموزشی، ریزنمرات، شهریه و هزینه های تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دانشنامه و همچنین پایان دوره آموزشی صادره توسط مقام صلاحیت دار یک دانشگاه یا موسسه آموزشی خارج از کشور) پس از اطمینان و احراز اصالت و تعلق به دارنده آن صرفا بصورت آنلاین در سامانه میخک توسط مامور کنسولی در سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور (چون ایتالیا) تایید می گردد.

 

آپوستیل

آپوستیل یک شیوه بین المللی تایید اسناد است که اصلی بودن مدرک و اسناد رسمی کشورهای دیگر مثل گواهی تولد، سند ازدواج، مرگ و یا حکم دادگاه را تصدیق می کند. گواهینامه آپوستیل بطور معمول به اسناد و تاییدیه های محلی پیوست می شود تا به این اسناد اعتبار بین المللی ببخشد. بیشتر کشورهای دنیا این پیمان را برسمیت شناخته اند و هر گواهینامه، سند یا مدرکی که در سایر کشورهای عضو این پیمان صادر شده و ممهور به آپوستیل باشد، در کشورهای دیگر عضو قابل پذیرش است. اسناد و مدارکی که از طریق آپوستیل تایید می شوند، نیاز به تایید مجدد قانونی ندارند.

مهر آپوستیل برای هر نوع سند شامل گواهی ها، اساسنامه ها، صورت جلسات، اسناد ازدواج و طلاق، گواهی فوت، حکم دادگاه و نظایر آنها قابل استفاده می باشد.