توصیه های مسافرتی برای کشور ایتالیا

بسمه تعالی

توصیه های مسافرتی برای کشور ایتالیا

مهم: توصیه های مسافرتی در زمان پاندمی کوید 19: 

به دنبال پاندمی کوید 19 ، کشور جمهوری ایتالیا نیز مانند سایر کشورهای جهان مقررات و دستورالعمل هایی را برای مبارزه و مهار این بحران اعلام نموده است که با توجه شرایط پاندمی مستمرا به روز رسانی می گردد. هموطنان عزیز لازم است قبل از سفر به این کشور از آخرین دستورالعمل ها و احکام نخست وزیری و نهادهای دولتی این کشور مطلع شوند. هموطنان می توانند با مراجعه به سایت وزارت خارجه ایتالیا به آدرس www.esteri.it  از آخرین وضعیت مقررات مطلع شوند. همچنین این سفارت تلاش نموده تا از طریق کانال تلگرامی خود ، اطلاع رسانی مستمر و منظم در اهم موارد به هموطنان عزیز داشته باشد. 

الف) توصیه های کلی

به منظور حفاظت از مدارک مسافرتی، اموال و سایر اشیاء ارزشمند و رعایت اهم مسائل مربوط به ایمنی و امنیت خود، ضروری است قبل از انجام سفر به توصیه های مسافرتی که در این ارتباط تهیه گردیده است، توجه نمائید و در سفر های خارج از کشور، نکات ذیل را مد نظر قرار دهید:

1- عده ای در شهرهای پرجمعیت و مراکز جذب گردشگران بویژه مراکز خرید اصلی و فرودگاه ها ممکن است به منظور سرقت پول، کیف و مدارک مسافرتی، جهانگردان را هدف قرار دهند. لذا هنگام مواجه با افراد مشکوک (خارجی و گاهی اوقات افرادی که به فارسی صحبت می کنند) از جمله افرادی که به بهانه پرسیدن آدرس، حل مشکل روادید، اقامت، گرفتن عکس، کمک  در امر ترجمه و ... به شما مراجعه می نمایند، ضمن داشتن هوشیاری و آمادگی بیشتر موکدا توصیه می شود در حفظ اسناد، مدارک و پول خود دقت بیشتری نمائید. ضمنا با توجه به امکان سرقت پول و جواهرات از اتاق هتل ها، توصیه می شود از گذاشتن اشیاء قیمتی و  پول و مدارک خود در داخل اتاق هتل و حتی بیمارستان ها خودداری نمائید.(در گاوصندوق اتاق و یا صندوق امانت هتل و یا بیمارستان قرار دهید) لازم به توضیح است هر روزه موارد متعدد سرقت از گردشگران ایرانی در شهرهای مختلف به بخش کنسولی گزارش شده است. از رفت و آمد به تنهایی در شب و یا  در مکانهای خلوت یا مشکوک و سوار شدن در اتومبیل های غیر از خودرو های نقلیه عمومی اجتناب نمائید.  

2-مدارک هویتی و مسافرتی خود مثل گذرنامه، شناسنامه و . . . را به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید، چرا که در صورت وقوع هر گونه مشکل یا سوء استفاده از این مدارک توسط هر شخص دیگر، مسئولیت آن بر عهده شما خواهد بود.

 3-تصاویر کاملی از گذرنامه که حاوی مشخصات، برچسب روادید و مهر خروج از ایران و ورود به کشور مقصد  می باشد را تهیه و در جایی امن و جدا از اصل گذرنامه نگهداری نمائید تا در صورت مفقود شدن اصل گذرنامه، جهت ارائه به مقامات محلی ایتالیا و این نمایندگی مورد استفاده قرار گیرد.

4-پلیس فرودگاهی این کشور در بعضی مواقع برخورد مناسبی با مسافران ندارد و به بهانه بررسی روادید و گذرنامه، مسافران را معطل نموده مورد استنتاق قرار می دهد و در برخی موارد نیز الزام مسافر به برگشت به کشور یا مبداء سفر گزارش شده است.چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محل بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده  36 کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعا به نمایندگی اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی دانید، از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمائید.

5-توصیه می شود درخواست روادید متناسب با فعالیت مورد نظر (تجاری، گردشگری، دانشجوئی یا هر نوع دیگر) باشد که بعدا دچار مشکلات احتمالی اداری نگردید.

6-با توجه به هزینه بالای درمان در خارج از کشور و کشورهای اروپائی توصیه می گردد از تسهیلات مربوط به بیمه مسافر استفاده نمائید. البته بیمه های موجود تنها برای موارد پیش بینی نشده بوده و نمی توان از تسهیلات آن برای درمان بیماری های خاص بهره برد.

7-در مواردی مشاهده شده است که افرادی به عنوان پلیس (قلابی) به گردشگران و خارجیان نزدیک شده و به بهانه بررسی بیشتر، مدارک و وجه نقد همراه افراد را با خود می برند. در این موارد دقت کافی نموده و از مأموران درخواست نمائید تا مدارک شناسائی ارائه نمایند و از نشان دادن وجه نقد و اشیاء قیمتی به آنان خودداری نمائید.

8- دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی با رواید تحصیلی به کشور ایتالیا مسافرت می نمایند توصیه می گردد تمامی مدارک مورد نیاز تحصیلی و سایر مدارک هویتی لازم را در داخل کشور ترجمه و به تائید سفارت ایتالیا در تهران برسانند. زیرا مقامات محلی خواستار مدارک با تائیدیه سفارت ایتالیا هستند.

9- در موقع ورود به کشور ایتالیا و درخواست اقامت حتما در تاریخ تعیین شده برای اخذ اقامت قانونی در ایتالیا اقدام نمائید زیرا از زمان تحویل مدارک تا دریافت اقامت چندین ماه زمان لازم است.

10- در صورت نیاز به گواهی عدم سوء پیشینه برای ارائه به مقامات محلی بهتر است قبل از مسافرت نسبت به درخواست و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه در تهران اقدام و پس از ترجمه به زبان ایتالیایی حتما به تائید سفارت ایتالیا در تهران برسانید.

 ب) الزامات ورود و اقامت

1-کسب  روادید ایتالیا به راحتی میسر نبوده و سیر قانونی خود را دارد.    

2- پلیس ایتالیا، مدارک مسافرتی و گذرنامه افراد را در هنگام ورود به مرزهای ورودی با دقت کنترل و بعضا خواستار ارائه مدارکی در خصوص علت مسافرت (داشتن تصویر دعوتنامه مفید خواهد بود) و آدرس محل اقامت در ایتالیا می شوند.

3- پس از اخذ روادید توجه به مدت اعتبار آن لازم است.

4-طبق قانون شنگن، تنها از طریق فرودگاه های کشوری که روادید شنگن خود را از سفارت آن کشور دریافت کرده اید می توانید وارد حوزه شنگن شوید. بنابراین این توصیه می شود چنانچه رواید خود را از سفارتخانه های غیر از ایتالیا دریافت کرده اید، مستقیما به این کشور مسافرت ننمائید چرا که در این صورت به کشور مبداء برگردانده خواهید شد.

ج) شرایط مسافرت و اطلاعات سودمند

1-توصیه می شود آدرس و شماره تلفن های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا را همیشه همراه خود داشته باشید تا در صورت وقوع حادثه و یا نیاز، مورد استفاده قرار گیرد.

2-درصورت خرید از هر فروشگاهی در این کشور، توصیه می گردد تا هنگام خروج نهایی از فروشگاه رسید خرید خود را دراختیار داشته باشید تا درصورت نیاز، کنترل  گردد.

 

 

 

راههای تماس با سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم

تلفن:  86214478 - 06 -  39+ - 86328486-06-+39 

نمابر:   86215287 - 06- 39 +

کانال اطلاع رسانی تلگرامی سفارت : 

https://t.me/EmbassyInRome 

پست الکترونیک مدیریتی سفارت : 

iranemb.rom@mfa.gov.ir 

پست الکترونیکی بخش کنسولی:

iranconsulate.rom@mfa.gov.ir 

 آدرس سفارت جمهوری اسلامی ایران - رم:

VIA NOMENTANA 361- 00162 ROME -  ITALY