معماری جهانی کریدورهای تجاری و حمل و نقل: به سوی یک همبستگی منطقهای یکپارچه
.
کنفرانس:
معماری جهانی کریدورهای تجاری و حمل و نقل: به سوی یک همبستگی منطقهای یکپارچه
31 اکتبر (10 آبان ماه)
در روز پنجشنبه ۳۱ اکتبر ۲۰۲۴، نشستی با عنوان "معماری جهانی کریدورهای تجاری و حمل و نقل: به سوی یک همبستگی منطقهای یکپارچه" به میزبانی انجمن ISIA (موسسه ایتالیایی برای آسیا) در محل دفتر پارلمان اروپا در ایتالیا برگزار گردید. این نشست با حضور شخصیتهای برجسته و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای مختلف و با هدف بررسی راهکارهای نوین حمل و نقل و تقویت پیوندهای اقتصادی میان اروپا و آسیا تشکیل شد. در این جلسه، آقای سرجیو دیوینا (Sen. Sergio Divina)، آقای ادموندو چیریلی (Edmondo Cirielli)، و دکتر فابیو ایندو (Dr. Fabio Indeo) به همراه سفرای ایران، قزاقستان، آذربایجان و ازبکستان در ایتالیا به ایراد سخنرانی پرداختند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در این نشست، ضمن اشاره به اهمیت کریدور ریلی جنوبی که مسیر چین به اروپا را پوشش میدهد، اظهار داشت که این کریدور نقشی حیاتی در کاهش هزینهها و زمان حملونقل بین آسیا و اروپا ایفا میکند. وی خاطرنشان کرد که این مسیر بهطور کامل ریلی بوده و همین ویژگی، امکان انتقال سریعتر کالاها و کاهش هزینههای عملیاتی را فراهم میآورد. همچنین سفیر ایران تأکید کرد که استاندارد بوژی در شبکه ریلی ایران با استاندارد اروپا همسان است و زیرساختهای لازم برای تعویض بوژی در مرزهای ورودی سرخس و اینچه برون فراهم شده است، که موجب تسهیل حمل و نقل کالا در این مسیر میشود.
جناب آقای صبوری به چالشهای موجود در سایر کریدورهای جایگزین نیز اشاره کرد و توضیح داد که این مسیرها نیازمند زیرساختهای گسترده برای جابجایی کالا از قطار به کشتی هستند. در ادامه، به کاهش سطح آب دریای خزر به عنوان یک معضل زیستمحیطی مهم اشاره کرد که اثرات منفی بر بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر داشته و مشکلاتی همچون جابجایی مکرر اسکلهها و انتقال آنها به مناطق جدید در داخل آب را به همراه دارد.
سفیر ایران همچنین به زمان انتقال کالا از چین تا اروپا از طریق کریدور جنوبی اشاره کرد و توضیح داد که این مسیر بهطور متوسط ۲۰ تا ۲۵ روز طول میکشد، در حالی که این زمان در سایر مسیرها، در عمل بیش از ۶۰ روز است.
در ادامه، سفیر ایران به تشکیل کمیتهای با همکاری UNECE و ECO برای بررسی دو کریدور ترانس-کاسپین و کریدور جنوبی آلماتی-استانبول اشاره کرد که اخیراً کشور بلغارستان نیز به آن پیوسته است. وی از امکان پیوستن ایتالیا به این کمیته استقبال کرد و آن را فرصتی برای همکاری بیشتر و تبادل تجربیات در مسیر توسعه حملونقل بینالمللی دانست.